ABC kontrolek

Kierowca ma do dyspozycji najczęściej trzy rodzaje kontrolek. Kolor zielony (ewentualnie niebieski) informuje o działaniu poszczególnych systemów w samochodzie. Pomarańczowe kontrolki zwykle ostrzegają o potencjalnych problemach, np. niskim poziom paliwa czy płynu w spryskiwaczu, ale także o awarii. I wreszcie kolor czerwony – ten sygnalizuje najpoważniejsze usterki pojazdu. Oto krótkie ABC kontrolek, czyli najważniejsze oznaczenia i sygnały, których nie można ignorować.

Kontrolka sygnalizacyjna usterki silnika

Oznacza awarię silnika. Może być spowodowana problemem z układem wtryskowo zapłonowym lub systemem kontroli emisji spalin . W tym przypadku można kontynuować jazdę, ale trzeba udać się szybko do serwisu, aby ten zdiagnozował usterkę.

abc kontrolek

Kontrolka hamulca ręcznego lub poziomu płynu hamulcowego

Zapala się z chwilą zaciągnięcia hamulca ręcznego. Jeśli po jego zwolnieniu kontrolka nie gaśnie, jedną z przyczyn może być niski poziom płynu hamulcowego. Ubytek, może być spowodowany nieszczelnością w układzie hamulcowym. Z taką awarią nie można się poruszać!. Zmniejszenie poziomu płynu hamulcowego może również świadczyć o zużyciu klocków hamulcowych. Jeśli jednak poziom płynu jest właściwy, problemem może być czujnik. W każdym przypadku należy skonsultować się z serwisem.

Kontrolka ładownia akumulatora

Informuje o usterce układu ładowania akumulatora. Zazwyczaj winny jest alternator zbyt słaby naciąg, albo brak napędzającego go paska. Jazda z zapaloną kontrolką ładowania, spowoduje stopniowe wyłączanie odbiorników elektrycznych, a w ostateczności – zgaśnie silnik. Nie należy więc zbyt długo kontynuować jazdy a wizyta w serwise jest niezbędna

abc kontrolek

Kontrolka ABS/ EBD

 

Jeśli zapali się w trakcie jazdy, oznacza awarię ABS-u, a równoczesne zapalenie się tej kontrolki i kontrolki hamulca ręcznego, oznacza najprawdopodobniej awarię systemu EBD ( elektroniczy system rozdziału siły hamowania ). Również i w tym przypadku nie obędzie się bez wizyty w serwisie.

 

Kontrolka ciśnienia oleju silnikowego

Jej zapalenie podczas jazdy to ostrzeżenie o niskim ciśnieniu w układzie smarowania. Zdarza się często również "błyskanie" kontrolki. W każdym przypadku należy zatrzymać samochód i wyłączyć silnik. Odczekać około 5 minut i sprawdzić poziom oleju silnikowego. Jeśli w silniku nie ma oleju można go uzupełnić do zalecanego poziomu ( nacięcia lub kropki na miarce ) i sprawdzić po uruchomieniu czy kontrolka zgaśnie. Jeśli tak można kontynuować jazdę, ale wskazana jest konsultacja z serwisem ponieważ warto poznać przyczynę dużego ubytku oleju sinikowego. Jeśli pomimo uzupełnienia oleju kontrolka nie zgaśnie niezbędne będzie holowanie do serwisu.

abc kontrolek

przeczytaj cały artykuł "ABC kontrolek – co się dzieje z Twoim autem?"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.