Fiat Campagnola

Jeep jako marka Chryslera, jest dziś pod skrzydłami Fiata. W jego gamie modelowej znajdują się zarówno SUV-y jak i prawdziwe terenówki. Sam Fiat ma z kolei w ofercie model Freemont – uterenowionego SUV-a, który poradzi sobie zarówno w mieście jak i lżejszym off-roadzie oraz Fiata Pandę 4x4, jedyne auto miejskie z napędem na 4 koła, potrafiące zawstydzić niejedno auto terenowe w próbie offroadowej. Dodatkowo Iveco, które jest kontrolowane przez Fiata, posiada terenowy model Campagnola. Ostatnie auto nazwą nawiązuje do konstrukcji sprzed ponad półwiecza, której historię warto przybliżyć.                          

Dwie generacje Campagnoli

Fiat Campagnola był terenówką powstałą na zamówienie włoskiego rządu. Do konkursu na najlepszy projekt europejskiego odpowiednika Willysa (protoplasty Jeepów) przystąpił właśnie Fiat oraz Alfa Romeo z bliźniaczym modelem Matta. Wygrał Campagnola ze względu na niższe koszty produkcji. Fiat Campagnola doczekał się dwóch generacji. Pierwsza była produkowana w latach 1951-1973. Druga przez kolejne 14 lat. Samochód był wytwarzany w wielu wersjach, z różnymi rozstawami osi, układami siedzeń oraz twardym lub miękkim dachem. Źródłem napędu pierwszej generacji terenówki był 1,9-litrowy jednogaźnikowy silnik o mocy 53-63 KM lub jeden z dwóch motorów Diesla, które generowały w granicach 40-47 KM.

Fiat Campagnola

Nuova Campagnola

Druga generacja auta, określana jako Nuova Campagnola, nieco wydoroślała. Auto utyło o 400-500 kg w zależności od porównywanej wersji. Komfort terenowej jazdy nowego wcielenia samochodu był wychwalany przez wielu mających okazję się nim przejechać. Pod maską Fiata Campagnola drugiej generacji mogła znaleźć się jedna z trzech jednostek napędowych:

  • 2,0-litrowy silnik benzynowy o mocy 80 km,
  • 1,9-litrowy silnik Diesela o mocy 60 km,
  • 2,5-litrowy silnik Diesela o mocy 72 km.

 

Fiat Campagnola w wersji 80-konnej mógł rozpędzić się maksymalnie do 120 km/h, podjechać pod wzniesienie o nachyleniu wynoszącym nawet 56 stopni oraz brodzić w wodzie o głębokości do 0,7 m. Gdy dołożyć do tego skuteczny napęd na cztery koła, ukazywał się obraz idealnej terenówki.

Fiat Campagnola

Auto do zadań specjalnych

Samochody terenowe potrafią się jednak sprawdzić także w innych sytuacjach, jak się okazuje czasem dość nietypowych. Otóż zmodyfikowana biała Nuova Campagnola pełniła rolę papamobile, którym poruszał się papież Jan Paweł II. Auto było najdłużej urzędującym papamobile podczas pontyfikatu Świętego papieża. To właśnie tym autem poruszał się Karol Wojtyła, gdy doszło do zamachu na jego osobę 13 maja 1981 roku. Dziś słynna biała Campagnola znajduje się w watykańskim muzeum, stojąc pośród innych środków lokomocji, którymi niegdyś poruszali się papieże.

Co ciekawe, obie generacja Fiata Campagnola można było spotkać z oznaczeniami innych marek. Pierwsza wersja terenówki produkowana była na licencji pod marką Zastava a druga generacja występowała również jako Renault TRM500.

przeczytaj cały artykuł "Fiat Campagnola, czyli co było przed Jeepem"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.