Silnik Diesla Skyactiv-D

Ostatnie lata to na rynku europejskim zmierzch samochodów z jednostkami Diesla. Pomimo tego, że nowoczesne silniki tego typu są ciche i mocne, a ich apetyt na paliwo jest średnio o 30% mniejszy od jednostek benzynowych, ceny paliw oraz koszty zakupu tego typu aut zniechęcają potencjalnych odbiorców.

Mówi się, że nowoczesne problemy potrzebują nowoczesnych rozwiązań, a dla producentów samochodów, poza coraz ostrzejszą konkurencją na rynku, problemami są także normy emisji spalin nakładane przez Unię Europejską. Dlatego też wszystkie jednostki napędowe tworzone są z myślą o ekologii.

silnik diesla skyactive

Silnik Diesla Skyactiv-D – złoty środek

Złotym środkiem w konstrukcji nowoczesnych silników jest poprawienie osiągów przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Mazda tworząc najnowszą jednostkę Diesla z rodziny Skyactiv, doskonale zdawała sobie sprawę z tego, że nie można oglądać się za konkurencją. Trzeba zrobić coś, co pozwoli utrzymać się o krok przed wszystkimi.

Rozpoczęto więc od możliwie jak najlżejszej konstrukcji. Standardowo silniki Diesla wyposażone są w żeliwny blok silnika, Mazda postawiła na lżejsze aluminium. Do tego doszły lżejsze elementy korbowe oraz tłoki, przez co zmniejszono masę jednostki napędowej aż o 10%, a przy okazji udało się zredukować tarcie, co zaowocowało zmniejszonym zużyciem paliwa.

silnik diesla skyactiv-d

Diesel inny niż wszystkie

Przeciwstawieniem się standardom diesla było zmniejszenie stopnia sprężania, który w nowoczesnych jednostkach Skyactiv-D wynosi tylko 14:1 i jest najniższy na świecie. Pozwoliło to opóźnić spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej o zaledwie pół milisekundy, dając powietrzu i olejowi napędowemu więcej czasu żeby dokładniej się wymieszać, przez co zredukowano gorące miejsca koncentracji tlenu oraz paliwa.

W efekcie udało się obniżyć emisję szkodliwych tlenków azotu do tego stopnia, że niepotrzebne jest korzystanie z dodatkowych systemów oczyszczania. Problemem silników Diesla z niewielkim stopniem sprężania jest długi czas nagrzewania się. Mazda znalazła rozwiązanie, którym okazały się piezoelektryczne wtryskiwacze zasilane paliwem pod bardzo wysokim ciśnieniem. Ponadto dzięki opatentowanemu systemowi zawracającemu część gorących gazów spalinowych ponownie do komory spalania, udało się szybciej rozgrzać silnik.

Korzyści technologii Skyactiv-D

Nowy silnik wysokoprężny Skyactiv-D montowany jest m.in. w modelu Mazda6 oferowanym na rynku jako sedan lub kombi. W tym pierwszym wariancie, 150-konna wersja jednostki Diesla o pojemności 2,2 l z sześciobiegową manualną przekładnią jest prawdziwym liderem ekonomii.

Czterocylindrowy Diesel o mocy 150 KM oraz aż 350 Nm momentu obrotowego sprawia, że auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,0 s osiągając prędkość maksymalną 211 km/h. Najciekawsze jest jednak to, że jadąc oszczędnie na trasie Mazda6 Skyactiv-D spala zaledwie 3,6 l oleju napędowego na 100 km. Średnie spalanie deklarowane przez producenta to zaledwie 4,2 l paliwa na setkę.

Dla miłośników dynamicznych osiągów przygotowano także mocniejszą odmianę tego silnika. Jednostka 2,2 l Skyactiv-D oferowana jest także w wersji o mocy 175 KM oraz aż 420 Nm momentu obrotowego dostępnego już przy 2000 obr./min. dzięki czemu Mazda6 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,8 s i rozpędza się do 223 km/h spalając średnio jedynie 4,5 l oleju napędowego na 100 km. Warto także zaznaczyć, że bez względu na wersję, wszystkie jednostki z rodziny Skyactiv-D spełniają najnowsze normy emisji spalin Euro VI.

Silniki Diesla są obecnie w defensywie, ale właśnie dzięki takim rozwiązaniom nie tylko obronią się przed technologią hybrydową, ale w przyszłości to one zastąpią jednostki benzynowe jako podstawę napędową układów hybrydowych.

przeczytaj cały artykuł "Silnik Diesla Skyactiv-D w pigułce"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.