mazda mx-5

Początkowo szefowie Mazdy ambitnie zamierzali ograniczyć wagę samochodu do 998 kg, jednak ostatecznie wyniesie ona ok. 1115 kg (czyli o 52- 65 kg mniej niż obecnie). Mając na względzie opłacalność założono, że konstrukcja będzie w większości stalowa ze strategicznym odchudzeniem niektórych elementów, tak aby zachować małą wagę. Pod maską nowej Mazdy MX-5 Miata znalazł się silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 169 KM. Tak  jak w przypadku starszej wersji bardziej brana tu była pod uwagę wydajność i komfort prowadzenia niż sama moc.

Przestronna i bardziej ekonomiczna  

Nowa Miata jest od starszej siostry nieco dłuższa. Ma to zapewnić jej bardziej przestronne wnętrze, jak i więcej miejsca na nowy silnik SKYACTIV, którego kolektor wylotowy został zaprojektowany jako dłuższy i bardziej masywny, żeby umożliwić wysoką wydajność paliwową. Szacowany wzrost tej wydajności wynosi ok. 30 proc. To oznacza, że nowy model będzie spalał na 100 km ok. 7 l w mieście i 10 l na autostradzie, podczas gdy wersja produkowana od 1989 r. zużywała na tym dystansie odpowiednio ok. 9,5 l i 13 l. Nowa Miata podobnie jak jej poprzedniczka ma składany dach. Zmieniła się jednak jego konstrukcja co pozwoliło wygospodarować więcej przestrzeni w bagażniku. Oczywiście nadal dostępna będzie także opcja z dachem płóciennym.   

MAZDA MX-5

„Poszukiwany obiekt spekulacji”

Stylizowana na wzór angielskich roadsterów pierwsza generacja modelu MX-5 Miata w latach 90-ych była tym, czym powinien być Lotus Elan z lat 60-ych – samochodem dającym frajdę z jazdy i będącym w zasięgu szerokiej grupy klientów. Nie dziwi zatem fakt, że mała Mazda błyskawicznie podbiła serca miłośników aut sportowych na całym świecie. Głośno o tym było także w Polsce. W 1991 r. w rodzimej prasie motoryzacyjnej można było przeczytać, że ten „nowy, dwumiejscowy roadster nie tylko jest szlagierem sprzedaży w Japonii, USA i Europie ale wręcz stał się poszukiwanym obiektem spekulacji”. Prosta konstrukcja samochodu funkcjonowała bez zarzutu, a typowo japońskie jakość montażu i niezawodność znacznie wykraczały ponad poziom tego co oferowali konkurenci.

MAZDA MX-5

Osiągami imponuje do dziś

MX-5 Miata była z założenia samochodem wyrafinowanym i dobrze wyposażonym, a przez to zaspokajającym gusta nawet najbardziej wymagających użytkowników. Face lifting przedniej części nadwozia przeprowadzony w 1998 r. doprowadził do zaniknięcia charakterystycznych dla Mazdy reflektorów chowanych w obrysie karoserii. Nadwozie zostało dodatkowo usztywnione, a tylną szybę z tworzywa sztucznego zastąpiła szyba ze szkła. „Miękkiej” restylizacji poddana została wówczas także tylna część auta. Warto podkreślić, że mała Mazda nawet dzisiaj imponuje osiągami silnika (z wałkiem rozrządu w głowicy) oraz komfortem prowadzenia. Ten drugi jest wynikiem zastosowania niezależnego zawieszenia wszystkich czterech kół na wahaczach połączonych z amortyzatorami.

mazda mx-5

przeczytaj cały artykuł "Czy Mazda MX-5 pokona konkurencję?"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.