Mazda, RX-7

Mazda RX-7 trzeciej generacji, bo to nasza główna bohaterka, była kolejnym ogniwem łańcucha ewolucji sportowych samochodów z silnikiem rotacyjnym, technologią, którą najbardziej rozwinął właśnie japoński producent. Kolejne lata ciężkiej pracy inżynierów doprowadziły do znacznej poprawy niezawodności tej jednostki, a w przypadku modelu RX-7 FC motor dostał nawet turbosprężarkę.

Budowa silnika Wankla jest bardzo prosta. Jednostka napędzana jest dwoma tłokami o trójkątnym kształcie, które zamiast pracować góra-dół, obracają się wokół własnej osi. Właśnie dzięki temu Mazda RX-7 trzeciej generacji, która pojawiła się w salonach w 1992 roku charakteryzowała się pojemnością skokową zaledwie 1,3 l, a w topowej odmianie z turbosprężarką do dyspozycji kierowcy było aż 280 KM.

Wankel i napęd na tył

Dodge Viper wyposażony był w charakterystyczne pasy biegnące przez całe nadwozie, Ferrari słynie z czerwonego lakieru, a Mazda RX-7 także ma swój znak rozpoznawczy. W przypadku tego modelu są to unoszone do góry przednie reflektory oraz unikatowy pas tylnych świateł łączących się ze sobą pod spojlerem. Uwagę przyciąga także bardzo nowoczesna jak na tamte czasy deska rozdzielcza oraz tarcze zegarów z centralnie umieszczonym obrotomierzem, nie bez powodu wyskalowanym do 9000 obr./min.

Moc maksymalna, która w zależności od wersji wynosiła od 255 do 280 KM przy masie sięgającej zaledwie 1340 kg gwarantowała tylnonapędowemu coupe iście sportowe osiągi. Mazda RX-7 przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie około 5 sekund, a po dłuższej chwili wskazówka prędkościomierza przekracza wartość 250 km/h.

Mazda RX-7 w sportach motorowych

Jazda tylnonapędową RX-7 z silnikiem Wankla gwarantuje sportowe doznania. Świetne właściwości jezdne, jednostka chętnie wchodząca na wysokie obroty i mnóstwo mocy nie obeszło się bez echa w sportach motorowych. Mazda RX-7 została doceniona w wielu seriach samochodów turystycznych czy w wytrzymałościowych, 24-godzinnych zmaganiach na torach Daytona oraz Nordschleife. Do dzisiaj model ten chętnie wykorzystywany jest do motorsportu.

Te wszystkie zalety sprawiły, że przez dekadę w latach 1992-2002 Mazda RX-7 została wyprodukowana w liczbie 68 589 egzemplarzy i dzisiaj uważana jest za prawdziwego klasyka motoryzacji.

przeczytaj cały artykuł "Mazda RX-7 - legenda z Wanklem pod maską"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.