Serwisowanie samochodu

Paradoksalnie najlepiej dbamy o nowe pojazdy, które zwykle wymagają jedynie podstawowych czynności serwisowych. Wraz z wiekiem auta, spada zainteresowanie serwisem. Zamiast ASO, kierowcy wybierają często przypadkowych mechaników, a nawet jeśli pojazd trafia do przyzwoitego warsztatu, to i tak jego właściciel zamawia przegląd w wersji minimum – czyli najtańszy. Tymczasem jest to poważny błąd, który po pewnym czasie okazuje się kosztowny. Właśnie starsze auto potrzebuje nie tylko regularnego, ale przede wszystkim prawidłowego serwisowania przez specjalistę.

Regularne serwisowanie

Zazwyczaj przeglądy wykonuje się po przejechaniu 10 000 km, 15 000 km, a nawet 30.000 km, ale nie rzadziej niż co roku. Częsty grzech kierowcy to przeciąganie okresów między przeglądami. Zwykle wpływa to negatywnie na silnik, który pracuje na zużytym oleju i zapchanych filtrach.

W trosce o bezpieczeństwo

Odpowiednie serwisowanie samochodu to także gwarancja bezpieczeństwa. Mechanik podczas przeglądu dokładnie przyjrzy się hamulcom. Zużyte klocki hamulcowe i tarcze, wycieki płynu hamulcowego czy skorodowane przewody mogą spowodować, że kierowca straci możliwość bezpiecznego zatrzymania, a wykrycie potencjalnych problemów z hamulcami nie pochłania wiele czasu. Podobnie jest z amortyzatorami,  jeśli są zużyte wydłużają drogę hamowania i wpływają na gorsze prowadzenie pojazdu, więc ich stan fachowiec również koniecznie musi ocenić.

Zapobieganie awariom

Regularne serwisowanie samochodu zapobiega także ewentualnym awariom, a więc nieprzewidzianym wydatkom. Kontrola poziomu oleju, płynu wspomagania czy chłodniczego oraz ich ewentualna wymiana zgodna z zaleceniami producenta, pomaga dłużej cieszyć się bezproblemową pracą pojazdu. Podczas serwisu mechanik na pewno sprawdzi także stan zawieszenia. Warto pamiętać, że np. jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego, może doprowadzić do zużycie opon a nawet kosztownej awarii przekładni kierowniczej. O ile w porę wymienimy końcówkę drążka, zaoszczędzimy co najmniej kilkaset złotych.

Warto również wiedzieć, że regularnie serwisowane auta mają wyższą wartość przy odsprzedaży. Potencjalny kupujący jest w stanie zapłacić za pojazd więcej, niż wynosi jego średnia cena rynkowa, jeśli wie, że samochód regularnie odwiedzał mechanika. Najlepiej gdyby było to ASO, z którego niestety większość kierowców rezygnuje tuż po zakończeniu gwarancji. Tymczasem to właśnie tam można liczyć na prawidłową i fachową obsługę, która nie musi być droższa w porównaniu z niezależnymi warsztatami.

przeczytaj cały artykuł "Prawidłowe serwisowanie samochodu"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.