zamarzanie paliwa

1. Zamarzanie paliwa nie dotyczy benzyny, która jest praktycznie niewrażliwa na mróz. Co prawda jej skład jest zmieniany w czasie mrozów, ale na benzynie zatankowanej latem silnik będzie pracował nawet podczas siarczystego mrozu. Niestety tego samego nie można powiedzieć o oleju napędowym. Z tego rodzaju paliwa w ujemnych temperaturach wytrąca się parafina, która skutecznie zapycha filtr. Objawia się to dwojako: albo w ogóle nie można uruchomić silnika, albo samochód chwilę po uruchomieniu gaśnie. Aby zapobiegać takim problemom, jesienią ze stacji znika paliwo letnie (zapycha filtr już w temperaturze 0ºC), a  na jego miejsce pojawia się olej zimowy. Ten nie powinien sprawiać problemów do -25ºC, a  wersji arktycznej nawet do -40ºC.

2. Jeśli więc regularnie korzystamy z samochodu, problem zamarzania paliwa nie powinien wystąpić, ponieważ w baku zawsze znajduje się olej dostosowany do pory roku. Gorzej, jeśli  swoim samochodem jeździmy sporadycznie. Na szczęście zamarzanie paliwa i ryzyko pojawiających się w związku z tym problemów można zminimalizować.

3. Przed zimą warto wymienić filtr paliwa, a przynajmniej usunąć wodę z filtra, która po zamarznięciu zablokowałaby przepływ paliwa. Mimo, że spuszczanie wody nie jest skomplikowane (należy poluzować nakrętkę w dolnej części filtra) - jednak warto to powierzyć specjaliście.

4. Z kolei jeśli mamy wątpliwości co do temperatury zamarzania oleju napędowego, albo korzystamy z samochodu niezbyt często i w baku znajduje się olej letni - warto do paliwa dodać depresator. Można go kupić na każdej stacji paliw. Należy go wlać do paliwa zanim wytrąci się  z niego parafina. Jeśli już do tego dojdzie, depresatora nie ma sensu już dolewać. Uwaga! Depresator może przyczynić się do uszkodzenia wtryskiwaczy, więc najbezpieczniej używać go jedynie w podbramkowych sytuacjach.

5. Co zrobić jeśli paliwo zamarznie? Niestety nie ma żadnego cudownego środka, który rozpuści parafinę czy lód. Jedynym rozwiązaniem jest wstawienie pojazdu do ciepłego garażu lub… czekanie do odwilży. Po rozmrożeniu paliwa zwykle trzeba wymienić filtr paliwa, wyczyścić układ paliwowy oraz dolać depresator i jak najwięcej niezamarzającego oleju napędowego. W skrajnych przypadkach z baku trzeba usunąć olej napędowy i zastąpić go odpornym na zamarzanie.

przeczytaj cały artykuł "Zamarzanie paliwa – jak temu zaradzić?"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.