Laguna Seca, Tor, Mazda Raceway Laguna Seca

Tor Laguna Seca mierzy dokładnie 3602 m długości i liczy 11 zakrętów. Asfaltowa nawierzchnia jest bezlitosna dla opon, a dodatkowo atmosferę podgrzewa lokalizacja obiektu. Mazda Raceway Laguna Seca położony jest w miejscowości Monterey w stanie Kalifornia, gdzie temperatury sięgają nawet do 40 stopni Celsiusza.

Historia toru Laguna Seca

Legendarny amerykański obiekt wyścigowy powstał w 1957 roku. Warto zauważyć, że nazwa Laguna Seca wzięła się z języka hiszpańskiego, a w wolnym tłumaczeniu oznacza „wyschnięte jezioro”. Na tym terenie stanu Kalifornia przed laty znajdowały się jeziora, a trasa przebiegała wokół wyschniętego dna akwenu wodnego.

Tor Laguna Seca powstał na terenie rancza, o dokładne tej samej nazwie. To właśnie farmerzy w 1867 roku po raz pierwszy wykorzystali ten teren, kiedy to Amerykanie zasiedlali zachodnie wybrzeże. Budowę obiektu wyścigowego rozpoczęto dopiero w 1957 roku, a na ten cel przeznaczono kwotę 1,5 miliona dolarów. Łatwo się domyślić, że wówczas była to suma wręcz astronomiczna.

Wyścigowa gorączka startuje

Rozpoczęło się od kilku serii wyścigowych, a skończyło się na tym, że obiekt odwiedzany był przez najlepszych kierowców na świecie. Od serii Can-Am, Trans-AM, przez amerykańską Formułę 5000, wyścigi LeMans, GT, aż do wyścigów motocyklowych, które na stałe zagościły na torze Laguna Seca.

Pojawiły się nawet poważne plany zorganizowania na kalifornijskim torze wyścigu Formuły 1, jednak nie udało się. Obiekt Laguna Seca stał się także miejscem wielu masowych imprez, a w 1987 roku odwiedzony został nawet przez Jana Pawła II, który zgromadził tam ponad 72 000 osób.

Kilka lat temu patronat nad torem objęła Mazda i wtedy też nazwa obiektu zmieniła się na Mazda Raceway Laguna Seca. Co ciekawe, obecny rekord najszybszego okrążenia należy do kierowcy testowego ekipy Scuderia Ferrari. Marc Gene wykonał je bolidem F1 z 2012 roku w czasie nieco powyżej 1 minuty i 5 sekund. Nie jest to jednak oficjalny rekord, bowiem nie padł podczas wyścigu.

Ciekawostki

Tor Laguna Seca pojawił się w programie Top Gear, kiedy to Jeremy Clarkson próbował porównać czasy osiągnięte na konsoli Playstation z czasami osiąganymi na żywo. Znany i lubiany prezenter największy problem miał z zakrętem nr 8 o nazwie Corkscrew. Niewidoczny wierzchołek i duży spad w dół sprawia, że nawet najtwardsi i najlepsi kierowcy zdejmują nogę z gazu.

Obiekt ten jest świadkiem wielu premier motoryzacyjnych. Przed dwoma laty Mazda zaprezentowała tam fenomenalny prototyp SkyActiv-D Clean Diesel, który wziął udział w 24-godzinnych zmaganiach wyścigów serii LeMans.

przeczytaj cały artykuł "Laguna Seca – wyścigowa gorączka"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.