zużycie opon

Najczęściej nienaturalna hałaśliwość opon spowodowana nierównomiernym zużyciem klocków bieżnika ma miejsce na oponach tylnej osi w samochodach z dobrym, wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu. Jest to ten rodzaj zużycia bieżnika, które dla laika jest niemal niezauważalne. Za to słyszalne podczas jazdy – i to jak! Producent ogumienia zazwyczaj nie uznaje reklamacji, gdyż po przebadaniu opon dochodzi do wniosku, że nie mają one wady fabrycznej. Czyli: opuszczając fabrykę, a także w chwili zakładania na koła samochodu klienta, były pełnowartościowe! W tej sytuacji naturalnym zachowaniem kierowcy jest kontrola zawieszenia samochodu w warsztacie. I tu też nie znajdziemy najczęściej odpowiedzi na pytanie: co się stało z ogumieniem? Układ jezdny jest sprawny, nie ma luzów a geometria mieści się w normie.

Tajemnicza sprawa

Tymczasem po założeniu nowego ogumienia nietypowe zużycie opon skutkujące hałasem pojawia się mniej więcej po tym samym czasie co w przypadku pierwszego zniszczonego kompletu. W sytuacji, gdy nastąpiło przyspieszone, nierównomierne zużycie opon innej marki i modelu niż za pierwszym razem, właściciel auta z reguły już czuje: chyba problem nie tkwi w oponach. Jeśli nie w oponach, to w samochodzie! Kolejna wizyta w warsztacie i kolejna informacja: poprawiliśmy geometrię, ale właściwie... mieściła się w normie!

Takie zjawisko ma miejsce w niektórych samochodach z zawieszeniem – jak wspomniano – wielowahaczowym i z napędem na przednie koła. Problem nie dotyczy opon założonych na przednie koła, gdyż te biorą na siebie przeciążenia wynikające i z przyspieszania, i hamowania, i skręcania. Zużywają się równomiernie. Tylne koła – wleczone – pracują w jednym kierunku. Wyząbkowanie bieżnika może się pojawić, gdy kierowca dość energicznie rusza, ale skręca ostrożnie, co nie powoduje uślizgu tylnych opon na zakrętach – zawieszenie zapewnia doskonałą przyczepność. Skoro mamy już przyczynę, znajdziemy i receptę na nietypowe zużycie opon!

Zmiana stylu jazdy

Po pierwsze, jeśli doświadczamy podobnych problemów i stwierdzamy, iż faktycznie jeździmy wolno i ostrożnie, a w szczególności z niewielką prędkością pokonujemy zakręty, dla dobra opon powinniśmy od czasu do czasu gwałtowniej skręcić – niekoniecznie przy dużej prędkości. Jeśli taki styl jazdy nam nie odpowiada (każdy ma do tego prawo – bezpieczeństwo najważniejsze), unikniemy ząbkowania, rotując koła, czyli zmieniając ich położenie w aucie. Mogą być to zmiany tył-przód (w przypadku opon kierunkowych bez zdejmowania opon z obręczy nie ma innej możliwości) albo i tył-przód, i po przekątnej.

Wreszcie, wybierając kolejne opony do samochodu, warto wybrać taki model, który ma „zamkniętą” – mającą mniej nacięć zewnętrzną krawędź bieżnika. Choć nie można powiedzieć, że takie opony są lepsze od innych w każdej sytuacji, to potencjalnie są mniej podatne na ząbkowanie bieżnika. Jeśli zastosujemy się do tych rad, prawdopodobieństwo, że ponownie wystąpi tajemnicze nierównomierne zużycie opon, jest niewielkie.

 

 

przeczytaj cały artykuł "Nietypowe zużycie opon: co może być przyczyną?"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.