mazda cosmo

Kolekcjonerski rarytas Mazdy
Lata 60. to złote czasy sportowych aut w Ameryce i Europie. Samochody musiały być szybkie i efektowne. Japońscy inżynierowie poświęcili kilka lat, by stworzyć auto doskonałe. Pierwszy prototyp Mazdy Cosmo powstał w 1964 r. Ale trzeba było kolejnych trzech lat i ok. 80 wersji konceptowych, by twórcy byli zadowoleni z efektu. Mazda Cosmo miała premierę w Japonii w 1967 r. W Europie i USA znany był jako Mazda 110 Sport.
W ciągu pięciu lat produkcji na ulice wyjechało dokładnie 1519 egzemplarzy, każdy kosztował nieco ponad 4 tys. dolarów. Dziś auto jest głównie w zasięgu kolekcjonerów, tym bardziej, że nie były produkowane na eksport, dlatego w Europie i USA jest tylko kilkadziesiąt modeli.



Ten zachwycający Wankel
 – Nic nie brzmi tak dobrze – mówi Jay Leno zza kółka Mazdy Cosmo z 1971 r. To amerykański komik, znany z prowadzenia popularnego programu The Tonight Show w stacji NBC. Ale jego wielką pasją są samochody i motocykle, które kolekcjonuje. W swoim garażu ma prawdziwe perełki. O swojej kolekcji opowiada we własnej rubryce w magazynie Popular Mechanics.
Mazda Cosmo także znajduje się w jego kolekcji. Tak opowiada o zachwycającym silniku Wankla i japońskim stylu:



Kosmiczny design
Na czym polegała wyjątkowość Mazdy Cosmo? Jako pierwsza miała pod maską silnik z obrotowym tłokiem, skonstruowany według patentu Feliksa Wankla. Lżejszy i mniejszy od konwencjonalnego. Zaledwie w 8,8 sekund samochód rozpędzał się do 100 km/h. Cała konstrukcja była lekka. A do tego niezwykły design, inspirowany Ferrari, Jaguarem i Fordem. Symetryczna, lekko kanciasta sylwetka, opleciona charakterystyczną liną. Plus zupełnie kosmiczne, nietypowo umieszczone lusterka wsteczne.
W 1968 r. Mazda Cosmo brała udział w wyścigach samochodowych. Belgijska załoga, która ją prowadziła zdobyła czwarte miejsce.

przeczytaj cały artykuł "Mazda Cosmo: prawdziwa perła w rodzinie Mazdy"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.