duży fiat

To wcale nie Mieczysław Hryniewicz był głównym bohaterem tego serialu. Tak samo nie Ewa Błaszczyk, której postać przebierała się za mężczyznę żeby dostać pracę w Warszawskim Przedsiębiorstwie Taksówkowym. Głównym bohaterem „Zmienników” był duży Fiat 125p z charakterystycznym oznaczeniem bocznym WPT 1313.

Fiat 125p w kolorze Safari

Dokładniej mówiąc jest to Polski Fiat 125p w kolorze Safari, który wyprodukowany został najprawdopodobniej w 1979 lub 1980 roku. Jak się okazuje, w filmie w rolę WPT 1313 wciela się kilka Fiatów, a różnice między nimi to listwy boczne nachodzące na przedni błotnik czy pojawiające się i znikające srebrne kołpaki na kołach.

Duży Fiat prowadzony przez głównych bohaterów sprawuje się świetnie i kiedy przyjeżdża do WPT to zupełnie nowy model. Serialowy egzemplarz 125p miał pierwotnie trafić na eksport do Belgii, ale przez koneksje jednego z szefów fikcyjnej firmy znalazł się w przedsiębiorstwie taksówkowym. Co ciekawe, żółte 1313 było drugim, z trzech Fiatów 125p, które jeździły z tym numerem.

Niebieski, żółty, czerwony WPT 1313

Wcześniej Jacek, główny bohater „Zmienników” jeździ niebieskim Fiatem 125p w wersji eksportowej. Po sprzedaży żółtego WPT1313, w jego ręce trafia czerwony duży Fiat, ten już pochodzi najprawdopodobniej z 1982 roku.

Od czasu emisji serialu duży Fiat w charakterystycznym kolorze Safari wdarł się do polskiej kultury jako taksówka idealna. Niczym biały Peugeot 406 z filmu „Taxi”, żółty Fiat 125p bezustannie kojarzony będzie z serialem Barei. Co ciekawe, obecnie w Polsce jeździ kilka replik tego modelu, a jedną z nich można nawet wynająć w charakterze limuzyny do ślubu czy transportu na studniówkę.

Polski Fiat 125p towar eksportowy

Polski Fiat 125p produkowany był w zakładach FSO na Żeraniu, na włoskiej licencji Fiata 1500. Umowa pomiędzy koncernami zawarta została w 1965 roku, a wygasła w 1983 roku. Pomimo tego, duży Fiat produkowany był dalej, aż do 1991 roku, jednak już pod nazwą FSO 125p. Łącznie z taśmy montażowej zjechało dokładnie 1 445 699 egzemplarzy tego modelu, a ponad połowa trafiła na eksport do takich krajów jak Jugosławia, Czechosłowacja, Węgry, Wielka Brytania, Chiny czy nawet do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

przeczytaj cały artykuł "1313 zgłoś się - duży Fiat ze zmienników"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.