jak dobrać felgi

Podstawowe parametry felgi samochodowej to, po pierwsze, średnica wyrażona w calach, która musi być zgodna ze średnicą osadzenia opon i może wynosić od 12 cali w przypadku bardzo małych felg, mniejsze się właściwie nie zdarzają, przez 13, 14, 15 czy 16 w przypadku średniej wielkości felg aż do monstrualnych felg o średnicy 21, 22 czy też 23 cale (takie spotyka się w dużych, luksusowych limuzynach i sportowych bolidach).

Po drugie, szerokość felgi, która również jest wyrażona w calach i wynosi np. 7 cali. Szerokość felg powinna korespondować z szerokością ogumienia i miejscem w nadkolach samochodu.

Po trzecie, odsadzenie felg, czyli parametr ET wyrażony w milimetrach. Opisuje on przesunięcie płaszczyzny styku felgi z piastą względem jej osi symetrii. Inaczej mówiąc, gdy zmienia się odsadzenie felgi to albo wystaje ona więcej niż seryjna na zewnątrz auta lub bardziej chowa się w nadkolu. Tutaj raczej nie należy eksperymentować - by nie zmieniać radykalnie właściwości jezdnych samochodu. Lepiej trzymać się fabrycznego zakresu odsadzenia, a jeśli już je przekraczamy - to z umiarem.

Po czwarte, otwory na śruby:  ważna jest ilość otworów oraz średnica okręgu wyrysowanego wokół tych otworów. Może być to 100 lub np. 112 mm. Chodzi, mówiąc prościej, o rozstaw otworów.

Teraz połączmy to wszystko razem: typowy opis parametrów felgi to np. 7x15, 5x112, ET43. Nasza przykładowa felga ma 7 cali szerokości, 15 cali średnicy, 5 otworów na śruby rozstawionych na okręgu o promieniu 112 mm i ET43. Proste?

Jeśli zostawiamy oryginalny rozmiar opon, a kupujemy nowe felgi, raczej trzeba się trzymać fabrycznych parametrów: średnica felg obowiązkowo zostaje bez zmian, ET można troszkę zmienić (w przypadku większości aut producenci przewidują pewien dopuszczalny zakres zmian), szerokość może troszkę się zmienić, ale z reguły nie więcej niż o pół cala, a otwory na śruby – domyślacie się pewnie – muszą pozostać bez zmian.

Jak dobrać felgi, jeśli zmieniamy rozmiar opon? Mamy duże pole do popisu! Zarówno szerokość (w ograniczonym stopniu) jak i średnica felg (w dużym zakresie) mogą się zmienić. Wstawiając felgi 19 calowe w miejsce 15- czy 16-calowych, radykalnie zmieniamy wygląd samochodu! Auto na dużych kołach i cieniutkich, niskoprofilowych oponach (wszak średnica zewnętrzna koła nie powinna się zmienić więcej niż o 2 proc.) wygląda na większe, optycznie jest „mocniejsze”, bardziej sportowe. Niestety, staje się o wiele mniej komfortowe. Prowadzenie? Lepsze na płaskiej nawierzchni, radykalnie gorsze na dziurach.

Jeśli tak odmienionym samochodem zamierzamy jeździć po drogach publicznych, powinniśmy zadbać o taki dobór felg (mowa głównie o ich odsadzeniu i szerokości), by koło nie wystawało poza błotnik (z reguły, zwiększając średnicę felg, zwiększamy także ich szerokość ). Zdarza się jednak, że właściciele aut, wymęczeni podskakiwaniem na nierównościach, wracają do kół z wysokim profilem opony. Jak dobrać felgi, by pasowały w takim przypadku? Ograniczeniem jest tutaj wielkość hamulców: felgi muszą być przynajmniej na tyle duże, by nie ocierały o zacisk.

 

 

przeczytaj cały artykuł "Jak dobrać felgi do auta – jak opisuje się ich parametry?"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.