System TSC w Fiacie

Kierowca, który choć raz ciągnął autem przyczepę kempingową, wie jak niebezpieczne może być nagłe ominięcie przeszkody, czy jazda po drodze z koleinami. Nagle potrafi zaskoczyć kierującego groźne kołysanie przyczepy, które może nawet zakończyć się wypadnięciem z drogi. Próby kontrowania lub przyspieszania zwykle prowadzą do jeszcze większej utraty stabilności już nie tylko samej przyczepy, ale także pojazdu. Niestety często się tak właśnie dzieje, nic w tym jednak dziwnego, skoro większość kierowców raczej okazjonalnie ciągnie na haku przyczepę, więc sporadycznie też ma szansę doskonalić swoje umiejętności, szczególnie w tak ekstremalnych warunkach.

Bezpieczna prędkość

Jak unikać zagrożenia i co zrobić, by nie stracić kontroli nad pojazdem. Tajemnica tkwi w prędkości. Kierowca, który chce bezpiecznie dotrzeć do celu swej podróży, musi przestrzegać dozwolonych limitów, choć spore ograniczenia mogą korcić, by nadepnąć pedał gazu i choć trochę przyspieszyć moment dotarcia na upragnione wakacje. W obszarze zabudowanym prędkość auta z przyczepą to 50 km/h,  poza miastem 70 km/h. Na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze mającej co najmniej dwa pasy ruchu dla każdego kierunku, samochód z przyczepą może poruszać się maksimum 80 km/h. Ale uwaga! Nawet jazda zgodnie z przepisami, nie gwarantuje bezpieczeństwa. Jeśli kierowca tylko zauważy, że ciągnięta przyczepa wychyla się poza zamierzony tor, należy zmniejszyć prędkość. Zbyt późna reakcja, ogranicza szansę na “uspokojenie” ciągniętej przyczepy.

Fiat wie, jak bezpiecznie holować przyczepę

Fiat znalazł skuteczne rozwiązanie, aby zapobiegać takim sytuacjom. Każdy Fiat Freemont jest standardowo wyposażony w system stabilizacji holowanej przyczepy TSC (Trailer Sway Control). Ten dzięki specjalnym czujnikom, bardzo szybko wykrywa wszelkie odchylenia przyczepy i uruchomia hamulce poszczególnych kół, aby ustabilizować tor ruchu przyczepy. W przypadku niewielkich odchyleń toru jazdy,  system naprzemiennie wyhamowuje tylko przednie koła. Jeśli zaburzenie toru jazdy jest poważne, system dodatkowo zmniejsza moment obrotowy silnika i przyhamowuje auto na wszystkich czterech kołach. Elektroniczny pomocnik pomaga szybko wyjść z niebezpiecznej opresji. Kierowca Fiata Freemont może więc być spokojny i czuć się pewnie nawet podczas holowania przyczepy. Pozostaje mu tylko radość z urlopu...

przeczytaj cały artykuł "System TSC w Fiacie, czyli jak bezpiecznie holować przyczepę"

Informacje o plikach cookie Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.